• Yalancının mumu müfettiş raporuna kadar yanarmış!
  • ABD Başkanı Trump’ın istediği papaz Büyükada Splendid Palas’daki CIA toplantısında!
  • Adalar Belediyesine soruyoruz belgelerden “Hangisi gerçek”
  • FETÖ Belediyeler İmamı Erkan KARAARSLAN’ın Adalar Belediyesi’ndeki İşbirlikçileri!
  • Yassıada için skandal iddialar!

logo

Adına Şarkı Yazılan Ada Vapuru: Paşabahçe

Adalıların kah mesut, kah hicranlı öykülerine konu olan; “Adına Şarkı Yazılan Ada Vapuru: Paşabahçe”.

Adına Şarkı Yazılan Ada Vapuru: Paşabahçe

 

Paşabahçe İstanbul’a geliyor
M/V Paşabahçe 10 Haziran 1952 tarihinde yapılan bir törenle kızaktan indirilmişti. Hızla donanımları yapılan  M/V Paşabahçe Taranto limanında, İstanbul’a doğru bu kez diğer ithal gemiler gibi römorkörler eşliğinde değil toplamda 3200 beygir üreten  Sulzer makineleriyle gelmek üzere Kaptan Fiknet Altınçubuk ve uzun yıllar Kaptanlığı’nı yapacak olan Faik Kul’un yönetiminde İstanbul’a hareket etmişti.
Korent Kanalı geçildikten sonra. 2,5 gün süren yolculuk akabinde, 2 Ekim 1952’de M/V Paşabahçe İstanbul’a varmıştı.

Paşabahçe gemi katibi Mürvet Utkan’dan:

 

Mürvet Utkan M/V Paşabahçe’yi şöyle anlatıyor; Görevli oldukları gemi tamamlanıp ertesi gün hareket edeceği için İtalyan dostlarımıza veda ziyaretlerine başladık. Bu sırada Türkiye’den bir telgraf aldık. Gelen telgrafta Taranto’da inşa edilen M/V Paşabahçe gemisinin kontrol mühendisliğine atandıklarını hemen görevlerine başlamamız emrediliyor apar topar eşyalarımızı gemiden indirip bulduğumuz ilk vasıta ile Taranto’ya hareket ettik.

Ortada daha gemi yok saçları kesiliyordu saç kesimleri bittikten sonra kesilen saçların montajına başlandı. Gemi yavaş yavaş şekillenmeye başlanmıştı. S/S Samsun ve S/S İskenderun gemilerinin inşasını da takip ettim ama onları nedeni bilinmez pek benimseyemedim M/V Paşabahçe bana daha sıcak gelmişti onu hep oğlum diye sevdim ve halen oğlum olarak seviyorum en heyecanlandığım an geminin kızaktan indiği andı.

Tören İtalyan usullerine göre yapıldı. Bir papaz gemiyi kutsadı. İtalyan’lar gemiyi benim indirmemi rica ettiler. Bende ülkeme insanlığa hayırlı olması ve Allahtan kaza ve bela görmemesi için duamı yapıp balta ile ipi keserek şampanyayı patlattım. Ve gemi ağır ağır suya inmişti. Sonra bizde gemi indikten sonra geminin içine girerken kendi inancımız doğrultusunda kurbanımızı kestik.  Gemi hazır olup Türkiye’ye dönüş yolculuğu başladığı zaman, hepimizde ülkemize ve yakınlarımıza kavuşacağımız için mutluluk vardı. İçimim içime sığmıyordu. Beni de gemi kâtibi olarak gösterdiler. Yaşamım boyuncu çeşitli vesilelerle çok deniz yolculuğu yaptım. M/V Paşabahçe ile yaptığım bu yolculuktan aldığım zevki hiçbir yolculuğumdan almadım. O benim elime doğan ve büyüyen bir çocuğumdu bana İstanbul’a döndüğünde M/V Paşabahçe’ye git ve gemiyi benim için öp demişlerdi bende bu görevi büyük bir mutlulukla yerine getirmenin huzuru içerisindeyim.

Gazetelerde Paşabahçe Vapuru
M/V Paşabahçe Taranto’da Cantieri Navali di Taranto SPA tersanesinde yolcu gemisi olarak inşa edildi. Boyu 73,99 m eni 13,71 m derinliği 3,90 994 gros ton ağılığında ana makine 2 x 1600 HP 10 TD 36 Diesel Sulzer ve 2100 yolcu kapasitelidir. İlk geldiği günlerde 2 Ekim 1952 tarihli Cumhuriyet Gazetesinde gazetesi “Paşabahçe” vapuru dün İstanbul limanına geldi. Taranto tezgâhlarında inşa edilen gemi 1700 yolcu kapasiteli ve saatte 18 mil sürat yapabiliyor. “Köprü-Tekmil Adalar” arasında doğru posta yapacaktır.” 12 Ekim 1952 tarihli Cumhuriyet Gazetesi “Paşabahçe”nin yarın seyir tecrübesi yapılacak. 73,80 metre Uzunluğunda, 11,20 metre genişliğinde ve 18 mil süratindeki vapur “Yalova” hattına verilecek. “14 Ekim 1952 Yeni İstanbul Gazetesi “Paşabahçe”nin seyir tecrübesi dün yapıldı. Seyir esnasında basın mensupları da hazır bulundu. Seyir tecrübesi Yalova’ya yapıldı: “Köprü-Adalar” arası 35 dakikada, “Köprü-Yalova” arası 90 dakikada katedildi. 21 Ekim 1952 tarihli Cumhuriyet gazetesi 22 Ekim 1952 tarihinden itibaren; “Köprü-Adalar-Yalova” hattının seferlerine ilaveten “Paşabahçe” vapuru da eklenecek. Paşabahçe; “Hususi Gezi Sür’at Postaları” adı ile çalışmaya başlayacak. Şimdilik taleplere göre muvakkat bir seyir tarifesi tatbik edilecektir. Vapurun bar kısmında hafif alkollü içkiler bulundurulacak, yolcular için ayrı okuma ve oyun salonları da hazırlanacaktır. Sinema için de tertibat alınmaktadır. 02 Kasım 1952 Yeni İstanbul Gazetesi “İstanbul-Bursa yolcuları özellikle Paşabahçe’yi tercih etmeye başladılar. Vapur tam kapasite doluyor. “Adalar-Yalova” arası bağlantı da Paşabahçe sayesinde hızlandı. “Geldiği günden günümüze kadar seferlerinin büyük çoğunluğunu Adalar ve Yalova hattında yapmıştır. Gün olmuş Yalova’nın meyve ve sebzelerini Adalar halkına ve İstanbullulara taşımış gün olmuş Yalova ve Adalar halkını İstanbul’a İstanbul’dan Yalova ve Adalar’a taşımış. Geldiği günden bu güne kadar Şehir Hatları Filosu’nun en hızlı yolcu gemisi olmuş özellikle hiçbir geminin sefer yapamadığı o şiddetli lodoslarda görevini hep yapmanın gururunu taşımış bunlarla da kalmamış İstanbul’da oturanları Adalara Yalova’ya götürmüş ve onlara keyifli bir yolculuk yaptırmış.

Şarkılarda Paşabahçe Vapuru
15 Mayıs 1959 tarihinde M/V Paşabahçe ile bir seyahat eden Fethi Karamahmutoğlu bu seyahatten öylesine etkinmiş ki bu yazmış güfte daha sonra Rüştü Eriç tarafından bestelenmişti.

Martılarla bir yolculuk
Paşabahçe Vapuru’nda
Mavi beyaz bir mutluluk
Paşabahçe Vapuru’nda

Darılmışken hayata dün
Tüm insanlık dostum bu gün
Yaşadığım sanki düğün
Paşabahçe Vapuru’nda

Tatlı bir meltem herkese
Bir güzel düş, bir hoş bilge
Ne olur bu yol bitmese
Paşabahçe Vapuru’nda

Günümüzde Paşabahçe Vapuru
Paşabahçe Vapuru İtalya’da 1952 yılında yapıldı. 2010 yılında hurdaya çıktı. 2011 yılında Beykoz Belediyesi’nin uhdesine geçti. Bir dönem müze yapılması planlanan tarihi vapur, zaman zaman dizi setlerine de ev sahipliği yaparak Beykoz’un kültürel zenginliğine katkı sağlamıştı. Nikâh salonu olarak ta kullanılan Paşabahçe Vapuru’nu tadilata almak için ihale yapılmış, yaklaşık 3 trilyona çıkan ihale bedelinin yüksek olması nedeniyle iptal edilen ihale sonrası vapurun tadilatından vazgeçilmişti. Geldiğimiz noktada ise, Paşabahçe Vapuru’nun gerekli izinlerin alınabilmesi durumunda Beykoz açıklarında batırılacağı ifade ediliyor. Hem dalış turizmine hem de eğitime katkı sağlayacağı düşünülen Paşabahçe Vapuru ile ilgili önümüzdeki günlerde işlemlerin başlayacağı bildirildi.

Paşabahçe vapurunu kurtarmak için imza kampanyası başlatıldı.

Beykoz’da çürümeye bırakılan Paşabahçe vapurunu kurtarmak için imza kampanyası başlatıldı. Batırılması tartışılan gemide 8 Aralık 1972 günü doğan Deniz Yılmazişler Koğacıoğlu ise “Ne olur Paşabahçe’yi kurtarın” çağrısında bulundu.

Etiketler: » »
Share
#

SENDE YORUM YAZ

4+4 = ?