logo

üsküdar evden eve nakliyat sex izle seks izle

Bostancı Escort
17 Mart 2017

“Kadına yönelik şiddet” konusunda çıkan 6284 Sayılı Yasa

“Kadına yönelik şiddet” konusunda çıkan 6284 Sayılı Yasa ve Anayasa, insanların yaşama hakkını ve bedensel bütünlüğünü koruma altına alır. Bedensel bütünlüğün ihlalini, seyahat hakkımızın sınırlandırılmasından şiddete, bedenimizle ilgili kendi kararlarımızı almamızı engelleyen her tür davranış olarak açıklayabiliriz. Bu tanıma göre kadına yönelik her tür şiddet, anayasal bir hakkımızın ve kadının insan haklarının ihlalidir. Yalnızca cezalandırılması için değil, şiddetin gerçekleşmeden önlenmesi veya süren şiddetin sonlandırılması için de devlete önemli sorumluluklar düşer.

"Kadına yönelik şiddet" konusunda çıkan 6284 Sayılı Yasa

“Kadına Yönelik Şiddet” Konusunda Çıkan 6284 Sayılı Yasa

6284 sayılı Ailenin Korunması ve “Kadına Yönelik Şiddet”in Önlenmesine Dair Yasa’ya Göre Şiddetin Tanımı:

Kişinin, fiziksel, cinsel, psikolojik veya ekonomik açıdan zarar görmesiyle veya acı çekmesiyle sonuçlanan veya sonuçlanması muhtemel hareketleri, buna yönelik tehdit ve baskıyı ya da özgürlüğün keyfî engellenmesini de içeren, toplumsal, kamusal veya özel alanda meydana gelen fiziksel, cinsel, psikolojik, sözlü veya ekonomik her türlü tutum ve davranıştır.

Ev içinde şiddet gören çoğu kadın için şiddetten kurtulabilmenin tek yolu evi terk etmek. Ancak pek çok kadın için bu farklı sebeplerden dolayı mümkün olmayabiliyor. Bazı durumlarda ise kadınlar, şiddet gördükleri halde evlerini terk etmek istemiyor. Bu yüzden 1998 yılında çıkarılan ve koruma emri olarak da bilinen 4320 sayılı Ailenin Korunmasına Dair Yasa, evden uzaklaştırılması gereken kişinin şiddeti uygulayan kişi olduğunu söylüyordu. Hem bu yasanın uygulanmasından elde edilen deneyimler, hem de “kadına yönelik şiddet” artması ve daha görünür hale gelmesi zamanla daha kapsamlı bir yasaya ihtiyaç olduğunu gösterdi. Diğer pek çok kadın platformunun yanı sıra, 300’e yakın kadın örgütünün üye olduğu Şiddete Son Platformu’nun 2011 ve 2012 yıllarında ortaya koyduğu yoğun çabalar ve katkılar ile 8 Mart 2012 tarihinde, 4320 sayılı yasanın geliştirilmiş hali olan yeni bir yasa kabul edildi.

6284 sayılı Ailenin Korunması ve “Kadına yönelik şiddet” in Önlenmesine Dair Yasa, şiddet gören veya görme tehlikesi altında yaşayan kadınları ve aile bireylerini korumayı amaçlıyor. Halen önemli bazı eksikleri olan ve “Yeni Şiddet Yasası” olarak da geçen bu yasa,İstanbul Sözleşmesi  temel alınarak hazırlandı.

“Kadına yönelik şiddet”, kadın ve erkek arasındaki eşitsiz güç ilişkilerinden kaynaklanan bir ayrımcılık ve kadının insan hakları ihlalidir. Şiddet yasası şiddeti önleyici, saldırganları caydırıcı ve şiddete maruz kalan kadını, çocuklarını, yakınlarını ve şiddetin tanıklarını etkin biçimde korumak için düzenlendi. Örf, adet, namus, gelenek, dinsel inanış, şiddet gerekçesi olamaz.

 

Şiddet Yasası’ndaki Tedbir Kararları

6284 sayılı Ailenin Korunması ve “Kadına Yönelik Şiddet” in Önlenmesine Dair Yasa, iki temel tedbir kararı öngörüyor:

  1. Koruyucu Tedbirler: Şiddete uğrayan veya şiddet görme tehlikesi altında olan kişiler hakkında koruyucu tedbir kararları. Bunlar şiddete maruz kalan kadın hakkında alınacak tedbir kararlarını (sığınak, hukuki destek, psikolojik destek gibi) kapsar.
  2. Önleyici Tedbirler: Şiddet uygulayan ve/veya şiddet uygulama ihtimali olan kişi veya kişiler hakkında alınacak tedbir kararlarına deniyor.

Şiddet Yasası’nın getirdiği en önemli hususlardan biri, acil yani gecikmesinde sakınca olan hallerde— şiddet olayının tekrar gerçekleşmesi ihtimalinin yüksek olduğu durumlarda—kolluk kuvvetlerinin bazı tedbirleri alabilmesidir. Bu gibi durumlarda, kolluk güçlerinin hem koruyucu hem de önleyici tedbirlere, ilgili makamdan tedbir kararı olmasa bile geçici olarak karar verme yetkisi vardır ve bunu kullanmalıdır. Kolluk böyle durumlarda bu tedbirleri alarak ilk işgününde ilgili makama sunmalı ve ilgili makam tedbir hakkında 48 saat içinde karar vermelidir.

 

Koruyucu Tedbirler Neler Olabilir, Bu Tedbirleri Kimler Alır?"Kadına yönelik şiddet" konusunda çıkan 6284 Sayılı Yasa

6284 sayılı yasa uyarınca, şiddete uğrayan kadınlar en büyük mülki amire (vali veya kaymakam) başvurularak, bazı koruma tedbirlerinin alınmasını isteyebilir. Bu yasayla tedbir (yani koruma) kararlarına üçlü bir mekanizma getirildi. Buna göre aşağıdaki makamlara yetki verildi:

  1. Mülki Amirler (valilik, kaymakamlık) tarafından alınabilecek koruyucu tedbir kararları,
  2. Aile Mahkemesi Hâkimi tarafından alınabilecek koruyucu ve önleyici tedbir kararları,
  3. Kolluk güçleri (polis merkezleri, jandarma karakolları) tarafından acil durumlarda alınabilecek tedbir kararları.

Mülki Amir Tarafından Verilecek Koruyucu Tedbirler:

Koruyucu tedbirlerin bir kısmını bulunduğunuz yerin en büyük mülki amiri (vali veya kaymakam), bir kısmını da Aile Mahkemesi Hâkimi alır.

  • Kendisine ve çocuklara uygun barınma yeri sağlanması,
  • Geçici maddi yardım,
  • Psikolojik, mesleki, hukuki ve sosyal destek,
  • Hayati tehlikesinin bulunması halinde geçici koruma altına alınması,
  • Kreş desteği.

 

Hâkim Tarafından Alınacak Koruyucu Tedbir Kararları:

  • İşyerinin değiştirilmesi,
  • Kişinin evli olması halinde müşterek yerleşim yerinden ayrı yerleşim yerinin belirlenmesi
  • Aile konutu şerhi,
  • Tanık Koruma Kanunu uyarınca, kimlik ve diğer bilgilerinin değiştirilmesi.

 

Acil Durumlarda (gecikmesinde sakınca olan hallerde) Kolluk Tarafından Alınması Gereken Koruyucu Tedbir Kararları:

  • Şiddete uğrayan kişiye ve gerekiyorsa beraberindeki çocuklara, bulunduğu yerde veya başka bir yerde uygun barınma yeri sağlanması,
  • Hayatî tehlike söz konusu ise, talep üzerine veya kolluk kuvvetlerinin kendiliğinden kadını (ve varsa çocuklarını) koruma altına alması.

 

Önleyici Tedbirler Neler Olabilir, Bu Tedbirleri Kimler Alır?

Önleyici tedbir kararları hâkim tarafından, acil durumlarda da kolluk tarafından şiddet uygulayana veya uygulama ihtimali bulunan kişilere karşı alınır.

Hâkim Tarafından Verilecek Önleyici Tedbir Kararları, Madde 5 (1):

a)Şiddet mağduruna yönelik olarak şiddet tehdidi, hakaret, aşağılama veya küçük düşürmeyi içeren söz ve davranışlarda bulunmaması,

b)Müşterek konuttan veya bulunduğu yerden derhâl uzaklaştırılması ve müşterek konutun korunan kişiye tahsis edilmesi,

c)Korunan kişilere, bu kişilerin bulundukları konuta, okula ve işyerine yaklaşmaması,

d)Çocuklarla ilgili daha önce verilmiş bir kişisel ilişki kurma kararı varsa, kişisel ilişkinin refakatçi eşliğinde yapılması, kişisel ilişkinin sınırlanması ya da tümüyle kaldırılması,

e)Gerekli görülmesi hâlinde korunan kişinin, şiddete uğramamış olsa bile yakınlarına, tanıklarına ve kişisel ilişki kurulmasına ilişkin hâller saklı kalmak üzere çocuklarına yaklaşmaması,

f)Korunan kişinin şahsi eşyalarına ve ev eşyalarına zarar vermemesi,

g)Korunan kişiyi iletişim araçlarıyla veya sair surette rahatsız etmemesi,

h)Bulundurulması veya taşınmasına kanunen izin verilen silahları kolluğa teslim etmesi,

i)Silah taşıması zorunlu olan bir kamu görevi ifa etse bile bu görevi nedeniyle zimmetinde bulunan silahı kurumuna teslim etmesi,

j)Korunan kişilerin bulundukları yerlerde alkol ya da uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanmaması ya da bu maddelerin etkisinde iken korunan kişilere ve bunların bulundukları yerlere yaklaşmaması, bağımlılığın olması hâlinde, hastaneye yatırılması,

k)Bir sağlık kuruluşuna muayene veya tedavi için başvurması ve tedavisinin sağlanması.

Madde 5 (2)Gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde birinci fıkranın (a), (b), (c) ve (d) bentlerinde yer alan tedbirler, ilgili kolluk amirlerince de alınabilir. Kolluk amiri evrakı en geç kararın alındığı tarihi takip eden ilk işgünü içinde hâkimin onayına sunar. Hâkim tarafından yirmi dört saat içinde onaylanmayan tedbirler kendiliğinden kalkar.

Madde 5 (3)Bu Kanunda belirtilen tedbirlerle birlikte hâkim, 3.7.2005 tarihli ve 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanununda yer alan koruyucu ve destekleyici tedbirler ile Medeni Kanun hükümlerine göre velayet, kayyım, nafaka ve kişisel ilişki kurulması hususlarında karar vermeye yetkilidir.

Madde 5 (4)Şiddet uygulayan, aynı zamanda ailenin geçimini sağlayan veya katkıda bulunan kişi ise Medeni Kanun hükümlerine göre nafakaya hükmedilmemiş olması kaydıyla hâkim, şiddet mağdurunun yaşam düzeyini göz önünde bulundurarak talep edilmese dahi tedbir nafakasına hükmedebilir.

 

Acil Durumlarda (gecikmesinde sakınca olan hallerde) Kolluk Tarafından Alınması Gereken Önleyici Tedbir Kararları:

Acil durumlarda kolluk görevlileri hâkim tarafından alınmış herhangi bir tedbir kararı olmasa da aşağıdaki önleyici tedbirleri almakla yükümlüdür:

  • Şiddet uygulayanın mağdura yönelik şiddet tehdidi, hakaret, aşağılama veya küçük düşürmeyi içeren söz ve davranışlarda bulunmaması,
  • Müşterek konuttan uzaklaştırması veya bulunduğu yerden uzaklaştırılması, konutun korunan kişiye tahsisi,
  • Korunan kişilere, bu kişilerin bulundukları konuta, okula, işyerine yaklaşmaması,
  • Gerekli görülmesi hâlinde korunan kişinin, şiddete uğramamış olsa bile yakınlarına, tanıklarına ve kişisel ilişki kurulmasına ilişkin hâller saklı kalmak üzere çocuklarına yaklaşmaması.

 

Etiketler:
Share
#

SENDE YORUM YAZ

8+6 = ?