DOLAR 7,5345
EURO 8,9835
ALTIN 411,423
BIST 1541,98
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 9°C
Yağışlı

Anayasa Komisyonunda teklifte yapılan değişiklikler

12.01.2017
A+
A-

TBMM’de yoğun tartışmaların yaşandığı anayasa teklifinde bazı maddeler değiştirildi.Teklifle, mevzuatımızda daha önce düzenlenmemiş olan yedek milletvekilliği uygulaması getirilmesi tekliften çıkartıldı.

Anayasa Komisyonunda teklifte yapılan değişiklikler

Değişiklikler şöyle;

1- Teklifle, mevzuatımızda daha önce düzenlenmemiş olan yedek milletvekilliği uygulaması getirilmesi öngörülmekteydi, ancak kamuoyunda ortaya çıkan bazı eleştiriler ve duyulan kaygılar nedeniyle Komisyonda bu düzenleme Teklif metninden çıkarılmıştır.

2 – 98 inci maddenin ilk fıkrası değiştirilerek daha anlaşılabilir şekilde yeniden düzenlendi ve “bilgi edinme ve denetleme” ibarelerine açık şekilde madde metninde yer verildi. Ayrıca, Meclis soruşturması da maddede özel olarak düzenlenerek bu hususta kamuoyunda duyarlılık oluşturulması ve bu hususun anayasadan tamamen çıkarılmadığı vurgulanmıştır. Son alarak muhalefetin eleştirilerinin yersiz olduğunu belirtmek amacıyla “genel görüşmenin, devlet faaliyetlerini ilgilendiren konularda” da olacağı mevcut Anayasa da olduğu gibi açık şekilde düzenlenmiştir.

3 – 101 inci maddede yer alan Cumhurbaşkanı seçilebilmek için “doğuştan Türk vatandaşı olmak” ibaresi “Türk vatandaşı olmak” şeklinde değiştirilmiş ve yanlış anlamalar giderilmeye çalışılmıştır.

4- 101 inci maddede Cumhurbaşkanlığı seçimlerinin ikinci turunda bir aday kalması halinde nasıl seçim yapılacağı Teklifte açık bırakılmıştı. Önergeyle, bu husus açık olarak düzenlenmiştir. “Oylamada, adayın geçerli oyların çoğunluğunu alamaması halinde sadece Cumhurbaşkanı seçimi yenilenir.” cümlesi eklenmek suretiyle bu husus açıklığa kavuşturulmuştur.

5- 104 üncü maddedeki Cumhurbaşkanının üst kademe kamu yöneticilerini atayacağı, görevlerine son vereceği ibaresine “üst kademe yöneticilerinin atanmalarına ilişkin usul ve esasların Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle düzenleneceği” eklenmiştir. Bu şekilde 123 üncü maddeye eklenen fıkra da Teklif metninden çıkarılmıştır.

6- Cumhurbaşkanının milletlerarası andlaşmaları akdedeceği ibaresi mevcut Anayasa metninde olduğu gibi “onaylar” şeklinde değiştirilmiştir.

7- Cumhurbaşkanının, Başkomutanlığı Türkiye Büyük Millet Meclisi adına temsil edeceği asıl maddede düzenlenmiştir, ancak muhalefetin bu konuyu sert şekilde Anayasadan tamamen çıkarılıyor şeklinde eleştirisi üzerine bu ibare mevcut durumda olduğu gibi maddeye yeniden eklenmiştir.

8- 106 ncı maddede Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanların milletvekili seçilme yeterliliğine sahip olanlar arasından seçileceği ibaresi eklenmek suretiyle, Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanların nitelikleri açıklığa kavuşturulmuştur. Ayrıca, bazı terör örgütü liderlerinin bakan yapılacağı yönündeki eleştiriler de giderilmiştir. Öte yandan, Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanların 81 inci maddede yazılı şekilde, Türkiye Büyük Millet Meclisi önünde and içecekleri açıkça Anayasa eklenmiştir.

9- Yine 106 ncı madde de bakanlıkların kurulması, kaldırılması, görevleri ve yetkileri, teşkilât yapısı ile merkez ve taşra teşkilatlarının kurulmasının Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile düzenleneceği düzenlenmiş ve 126 madde Teklif metninden çıkarılmıştır.

10- 119 uncu maddeye olağanüstü hal sebepleri arasına “seferberlik” ibaresi
eklenmiş ve uygulamada çıkabilecek tartışmaların önüne geçilmesi amaçlanmıştır.

11- 119 uncu maddede olağanüstü hallerde Cumhurbaşkanının olağanüstü halin gerekli kıldığı konularda, “104 üncü maddenin on yedinci fıkrasının ikinci cümlesinde belirtilen sınırlamalara tabi olmaksızın” Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarabilmesi açıkça düzenlenmiştir. Bu ibarenin eklenmesiyle olağanüstü hal kararnamelerinin alanı genişletilmiştir.

12- Hâkimler ve Savcılar Kurulunun yapısı ve üye sayısı yeniden düzenlenmiş, Adalet Bakanlığı Müsteşarı Kurula tabii üye olarak kabul edilmiş ve üye sayısı bir kişi artırılmıştır. Öğretim üyesi ve avukatların Kurulda temsili bir kişi azaltılarak ilk derece hâkim ve savcılarının sayısı bir kişi artırılmıştır. Ayrıca, geçici maddede mevcut kurul üyelerinden Yargıtay ve Danıştay üyesi olmayanların, Yargıtay ve Danıştay üyesi seçilmelerine imkân sağlanmıştır.

13- Bütçe kanununun süresinde yürürlüğe konulamaması halinde, geçici bütçe kanunu çıkarılacağı, geçici bütçe kanununun da çıkarılamaması durumunda yeni bütçe kanunu kabul edilinceye kadar bir önceki yılın bütçesi yeniden değerleme oranına göre artırılarak uygulanacağı düzenlenerek Cumhurbaşkanının bütçe kanununa ihtiyacı olmadığı eleştirileri bertaraf edilmiştir.

14- Askeri disiplinin sağlanması amacıyla, 125 inci maddesinin ikinci fıkrasının ikinci cümlesinin yürürlükten kaldırmasından vazgeçilmek suretiyle YAŞ’ın terfi işlemleri ve kadrosuzluk nedeniyle emekliye ayırma işlemlerine yargı yolu
açılmamıştır.

15- Jandarma Genel Komutanının Yüce Divan sıfatıyla Anayasa Mahkemesinde yargılanması yürürlükten kaldırılmıştır.

16- 149 uncu maddenin birinci fıkrasında yer alan “oniki” ibaresi “on” olarak değiştirilmek suretiyle, Anayasa Mahkemesinin yeni üye sayısına uygun olarak toplantı yeter sayısı değiştirilmiştir.

17- 117 inci maddesinin üçüncü fıkrasının başına “Cumhurbaşkanınca atanan” ibaresi eklenerek Genelkurmay Başkanının Cumhurbaşkanınca atanacağı hükmü korunmuş ancak, Genelkurmay Başkanının görev ve yetkilerinin kanunla düzenleneceği Anayasadan çıkarılmıştır.

18- Yürürlükte bulunan kanun hükmünde kararnameler hakkında 152 nci ve 153 üncü maddelerin uygulanmasına devam olunarak, Anayasa Mahkemesinde incelenmeye devam edileceği ibaresi eklenmiştir. Bu şekilde uygulamada oluşacak tereddütler giderilmeye çalışılmıştır.

19- Değiştirilen bazı hükümlerin birlikte yapılan Türkiye Büyük Millet Meclisi ve Cumhurbaşkanlığı seçimleri tarihinde yürürlüğe girmesi yerine yeni Cumhurbaşkanının göreve başladığı tarih esas alınarak tereddütler giderilmeye çalışılmıştır.

ETİKETLER: , , ,
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.